دسته بندی ساختاری تایر( لاستیک)

تایرهای مختلف را از نظر ساختار می توان به دو گروه عمده بایاس (اریب) و رادیال (شعاعی) تقسیم نمود.

4-1-  تایرهای بایاس

1-تایرهای بایاس

2-تایرهای رادیال  

 

  

  در ساخت تایرهای بایاس نخ لایه های مختلف منجید (بدنه) زاویه دار (مورب) و بصورت ضربدری از یک طوقه به طوقه دیگر کشیده می شود. نخ مورد استفاده در لایه ها معمولاً از جنس نایلون بوده و نیز شکل مقطع تایر مدور و تایر دارای دیواره های بلند است.     

 

 ی2-تایرهای رادیالر 

 

—در تایرهای رادیال نخی ، نخ های منجید (بدنه) از یک طوقه به طوقه دیگر بصورت مستقیم کشیده 

 شده اند.  علاوه بر لایه های منجید چند لایه تقویتی اضافی دیگر با عرض کم در ناحیه زیرآج نصب 

 می شود.معمولاً رویه این تایرها پهن تر، دیواره آنها کوتاه تر و مقطع آنها به بیضی شبیه است. 

 

ساختمان داخلی تایر های بایاس

 بدنه تشکیل شده از چند لایه نخی که بصورت ضربدری روی هم قرار گرفته اند.  بغیرازتایرهای باری و اتوبوسی تاج تایر دارای لایه تقویت کننده نیست.  

 

دیواره و تاج تایرهای بایاس ساختمان  لایه ای مشابهی دارند بنابراین با هر خمش دیواره، آج نیز تحت تاثیر قرار می گیرد که این موجب تغییرشکل آج روی زمین و اصطکاک زیاد آن با زمین می شود.                          

تایرهای رادیال 

 

الیاف تقویت کننده می توانند یکی از سه جنس را داشته باشند:

—الف) جنس لایه های بدنه و لایه های تقویتی می تواند هر دو از نخ باشد.نخ مصرفی معمولاً از  
انواع نایلون و یا پلی   
استر است.‌( رادیال نخی ) 
—ب) جنس لایه بدنه می تواند از نخ پلی استر یا نایلون و لایه های تقویتی  زیر آج از سیم باشد. ( رادیال سیمی / استیل بلت )
— ج) در تایرهای باری- اتوبوسی هم لایه بدنه و هم لایه های تقویتی می توانند از جنس سیم باشند .(رادیال تمام سیمی)  

—ساختمان داخلی تایر های رادیال
 بدلیل ساختار ویژه تایرهای رادیال آج تایر و دیواره آن بصورت جداگانه عمل می کنند . از این رو آج تایر هنگام خم شدن دیواره ها تحت تاثیر قرار نمی گیرد. پس آج تایر تغییر شکل کمتری روی زمین خواهد داشت و این یعنی سایش و حرارت زایی کمتر .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد