خصوصیات فیزیکی نخهای صنعتی پلی اتیلن ترفتالات( PET)




در بین انواع مختلف الیاف صنعتی پلی اتیلن ترفتالات ، الیاف با مدول ارتجاعی بالا و جمع شدگی کم (HMLS)  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند .زیاد بودن مدول ارتجاعی این الیاف در کنار میزان جمع شدگی کم آنها موجب گشته است که این تحت شرایط اعمال تنش و یا درجه حرارت های زیاد ، ثبات ابعادی مناسبی از خود نشان دهند ، به همین دلیل این الیاف توانسته اند در کاربرد های صنعتی خود را به عنوان یک رقیب بسیار جدی برای الیاف ویسکوز ریون با مدول بالا مطرح نمایند .

 در کنار جنس الیاف و خصوصیات پلیمر تولید کننده آنها که در شکل گیری خواص محصول نهایی نقش به سزایی دارند ، روش تولید منسوج هم مهم و در خواص آن تاثیر گذار می باشد . ژئوتکستایل های موجود در بازار معمولا ً یا به صورت یک منسوج نبافته تولید می شود و یا برای بافت از ماشین های تریکو تاری استفاده می گردد. تعداد بسیار زیادی از پارچه ها و تور های حلقوی تاری را می توان تولید نمود که برای استفاده به عنوان یک ژئوتکستایل مناسب باشد . در واقع ماشین های تریکو تاری

این قابلیت را دارند که به سادگی یک تور درشت باف با سوراخهای با قطر مشخص تولید کند و یا به حدی تراکم بافت را افزایش دهد که از عبور آب جلوگیری نموده و مثلا ً ساختاری مناسب رگ مصنوعی را تولید نماید . این گستره وسیع تراکم  به همراه قابلیت این ماشین برای استفاده از نخهای فیلامنت مصنوعی آن را برای تولید پارچه های صنعتی مناسب ساخته است . منباب مثال می توان به پارچه دولایه بافته شده بر روی ماشین دو میلخ سوزن تولید شده است اشاره نمود . این پارچه در ساختمان مخزن ذخیره آب بکار می رود . یک صفحه فیلم که بر روی پارچه قرار دارد ، آب را نگه می دارد در حالی که گازهای زمین براحتی از میان پارچه ضخیم توخالی می توانند فرار کنند .

  منسوج زیر یک ژئوتکستایل توری باف تولید شده از الیاف   پلی استر ساخت کارخانه haining chengrudan reinforcment fabric co .  چین می باشد که توسط ماشین تریکو تاری بافته شده است . استحکام بالا و مدول اولیه بالا و همچنین کریستالی بالایی دارد . این منسوج با قیر طبیعی اصلاح شده پوشیده شده است که برای تقویت قیر (آسفالت)و سیمان کف خیابان و همچنین عریض کردن جاده به کار می رود .


خصوصیات فیزیکی نخهای صنعتی PET

پارامتر

واحد

نخهای صنعتی متداول

نخHMLS

استحکام زیاد

جمع شدگی کم

جمع شدگی خیلی کم

ریسنگی – کشش متوالی

استحکام

cN/tex

82

73

72

65

ازدیاد طول تا حد پارگی

%

12

5/14

18

10

نیرو در ازدیاد طول 5 %

cN/tex

40

27

17

37

جمع شدگی در هوای داغ 160 و 4دقیقه، 5/0 cN/tex

%

5/5

3/2

5/0

0/3

کاربرد نهایی متداول

______

تایر وسایل نقلیه

تسمه نقاله ، تسمه انتقال نیرو

منسوجات صنعتی

تایر وسایل نقلیه ، تسمه انتقال نیرو

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد