مقدمه ای بر شناخت لاستیک ها




در سال 1540 برای اولین بار لاستیک مورد استفاده قرار گرفت. در آن موقع از لاستیک به عنوان ضد آب استفاده می شد، نه به صورت پخت شده بلکه به صورت خام یعنی هدف اصلی استفاده از لاستیک ضد آب کردن پارچه بود. در سال 1770 از این شیره ی درخت (NR) به عنوان پاک کن استفاده شد و به همین دلیل به آنRubber گفتند و همچنین به NR کائوچو نیز می گویند.

        از ویژگی برجسته لاستیکها مدول الاستیسیته پایین آنها است همچنین  مقاومت شیمیایی و سایشی و خاصیت  عایق بودن آنها باعث کاربردهای بسیار در زمینه خوردگی میگردد . مثلا لاستیکها با اسید کلریدریک سازگارند و به همین دلیل لوله ها و تانکهای فولادی با روکش لاستیکی سالهاست مورد  استفاده قرار میگیرند .

     

نرمی لاستیکها نیز یکی دیگر از دلایل کاربرد فراوان  این مواد میباشد مانند شیلنگها، نوارها و تسمه ها ، تایر ماشین و  الاستومرها نیز از نظر شیمیایی در مقابل اسیدهای معدنی رقیق، قلیاها و نمکها مقاوم هستند. مقاومت شیمیایی بستگی به نوع رابر و ترکیبات آن دارد. اخیراً رابرهای مصنوعی به بازار عرضه شده که نیازهای صنایع شیمیایی را تا حد زیادی تامین کند. هرچند هیچ یک از رابرهای تهیه شده دارای خواص رابر طبیعی نیست، ولی در یک یا چند مورد نسبت به آن برتری دارد. از رابرهای مصنوعی ، ترانس پلی ایزوپرن و سیس- پلی بوتادین، شبیه رابر طبیعی هستند.

 

 

 

      درحال حاضر دو روش تابش رایج در صنعت وجود دارد که عبارتند از گاما و پرتو الکترونی. تابش پرتو الکترونی به شکل گسترده‌ای برای اصلاح ساختار و خواص پلیمرها استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای اصلاح سطح یا درون یک ماده نیز بهره برد. حدود 50 سال از زمانی‌که محققین برای اولین بار پلیمرها  را در معرض پرتوها قرار دادند و گزارش‌هایی مبنی بر رخداد فرآیند شبکه‌ای شدن و سایر فرآیندهای مرتبط ارائه دادند می‌گذرد. شبکه‌ای کردن به وسیله تابش از جمله روش‌هایی است که به لحاظ تجاری برای تولید محصولات متنوع و مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تولید سیم و کابل‌های عایق شبکه‌ای شده و لفاف‌های گرماجمع‌شونده مورد استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی و اتصالات الکتریکی اشاره کرد. پخت پوشش‌ها و جوهرها و تولید لوله و تایر خودرو نیز از جمله دیگر کاربردهای صنعتی و تجاری تابش است. از آنجایی که پرتوها قادرند واکنش های شیمیایی را در هر درجه حرارتی در فاز جامد، مایع یا گاز بدون نیاز به کاتالیزور ایجاد نمایند، لذا امروزه به عنوان روشی شناخته شده برای اصلاح پلیمرها مورد استفاده بوده و غالبا به منظور پلیمریزاسیون، پایدارسازی، شبکه ای نمودن، پیوندزنی، تهیه آلیاژها و کامپوزیتها بکار گرفته می شوند. واکنش شبکه ای نمودن گسترش یافته و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف پیدا کرده است.   اتصال عرضی پرتو الکترونی از الاستومرها یک نوع خاص از روش اتصال عرضی است که اهمیت بیش از روش مرسوم یعنی اتصال عرضی شیمیایی دارد و به سرعت در حال گسترش است.

        جدیدترین ابزارهای پرتو الکترونی در ‏100kV‏ کار می کنند، در حالیکه خیلی از ‏سامانه های آزمایشگاهایی ‏50kV‏ یا حتی ‏20kV‏ هستند. سامانه های آزمایشگاهی در ولتاژهای کمتری ‏هستند زیرا آنها طراحی شده اند تا به ‏SEM‏ وصل شوند. ‏SEMها برای عکس گرفتن بهینه سازی شده اند.

لاستیک چیست؟                                                                                                     

       لاستیک از دو منبع طبیعی و سنتزی (مصنوعی) تهیه می شود. لاستیک طبیعی از یک مایع شیری رنگ به نام لاتکس که در بسیاری درختان یافت می شود، به دست می آید. عموماً از این لاستیک ها به پارا لاستیک یاد می شود. لاستیک های سنتزی از هیدروکربن‌های اشباع نشده تهیه می شوند.                                                     
        لاستیک از درختان به شکل لاتکس استخراج می شود. میانگین محصول سالانه تقریباً از هر درخت 5/2 کیلوگرم و در هر هکتار 450 کیلوگرم است؛ هرچندکه درختان خاص پرمحصول می توانند سالانه 3000 کیلوگرم در هر هکتار محصول تولید کنند. لاتکس جمع آوری شده، پالایش می شود، سپس با آب رقیق شده و با اسید تصفیه می شود تا ذرات معلق لاستیک در درون لاتکس منعقد شود. پس از اینکه بین غلتک هایی فشرده شد تا شکل صفحات نازکی را به خود بگیرد، کاملا خشک می شود و از آن پس آماده ارسال می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد