خون و اجزای تشکیل دهنده خون

خون 

 

*خون مهمترین عامل نجات دهنده بسیاری از بیماران است.مهمترین وظیفه خون  انتقال اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و عضوهای مختلف بدن می باشد. همچنین جمع آوری مواد سمی و رساندن آنها به کبد، کلیه و ... به منظور تصفیه یا خارج شدن از بدن نیز توسط خون انجام می شود. از دیگر وظایف مربوط به خون می توان به کمک به بهبودی هنگام بیماری یا جراحت نام برد  
اجزای تشکیل دهنده خون  
 

گلبولهای قرمز

گلبولهای سفید

 پلاسما

پلاکت   

                                                                                                                                               گلبـــولقرمز                                                                                                                                                                                                                

*گلبولهای قرمز حاوی ماده ای بنام هموگلوبین هستند که امکان برداشتن و رساندن اکسیژن به نقاط مختلف بدن را فراهم می کنند.گلبولهای قرمز سلولهایی مقعرالطرفین و قابل انعطاف هستند که ضمن عبور از مویرگها بهم چسبیده و به صورت میله‌ای استوانه‌ای که رولکس نامیده می‌شود در می آیند.

*شکل ویژه و انعطاف پذیری زیاد گلبولهای قرمز را به پروتئینهای محیطی ویژه‌ای نسبت می‌دهند که به سطح داخلی غشای اریترویسیتها چسبیده‌اند.این گلبول ها فاقد هسته و سایر اندامک‌ هستند و در شرایط طبیعی به طور متوسط ۷٫۵ میکرون قطر دارند.

        

پلاکــت هـــا 

 

*وظیفه اصلی پلاکت ها کمک به جلوگیری از خونریزی شدید به هنگامی است که در قسمتی از بدن جراحتی رخ داده است. پلاکت ها عامل اصلی بند آمدن خون می باشند. هنگامی که یکی از راه های جریان خون دچار پارگی می شود پلاکت ها در آنجا جمع می شوند و بطور موقت مانع از خونریزی شدید می شوند. در واقع نقش آنها تسریع انعقاد خون می باشد.                                                                                                                                                  
 پلاسمـــا                                                                                                                     
*حامل سلولهای خون هستند و شامل عامل لخته شدن خون می باشند. آنها ترکیبی از پروتئین، نمک و آب هستند و توانایی حمل مواد غذایی، مواد عالی، هورمونها و سلولهای خون را در مسیر جریان خون دارند. از وظایف مهم پلاسما کمک به پلاکت ها برای در کنار هم ماندن و لخته شدن خون   هنگام خونریزی میباشد.                                                                                                                                                                                                                                      
 
گلبــول سفیــــد                                                                                                            
*این سلولها اولین وسیله تدافعی بدن در مقابل بیماری می باشند. آنها توانایی این را دارند که از خون بیرون آمده و به کمک بافت یا عضوی که دچار جراحت یا بیماری شده است بروند. در بسیاری از موارد که بدن برخی از بیماران به آنتیبیوتیک ها پاسخ مناسب نمی دهد، برای بیمار گلبول سفید تجویز می شود.  
مویــرگ هــــا 
 
*مویرگ‌ها رگ‌های خونی بسیار ظریفی هستند که شریانچه‌ها به آن‌ها می‌رسند. مویرگ‌ها در حدود ۱۰ - ۵ میکرومتر قطر دارند و فضای درونی آنها برای جایگیری یک گویچه قرمز کفایت می‌کند. دیواره مویرگ متشکل از یک ردیف سلول پهن و نازک به نام آندوتلیوم، تیغه پایه و شبکه ظریفی از الیاف رتیکولر می‌باشد
 
*مویرگها رابط بین شریانچه‌ها و وریدچه‌ها بوده و به علت گستردگی زیاد خود، داشتن دیواره نازک و کاهش سرعت جریان در آنها، مناسب‌ترین جای برای مبادله مواد غذایی، اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و مایعات بافتی می‌باشد. مبادله مواد از راه پراکندگی، گذر از منافذ دیواره مویرگ‌ها، گذر از پیوندهای بین سلولی و بدست وزیکول‌های پینوسیتوزی انجام می‌گیرد.  
 
*مویرگ ها یک شبکه طولانی  با جداره ای نازک هستند که دیواره ی آنها فقط یک سلول با پوسته ی ضخیم دارد که مواد و هورمون ها و همچنین اکسیژن از این دیوار عبور می کند.در شکل بعد می توان یک سیستم موی رگی را مشاهده کرد
 
                                                                            
                                                                                          
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد